torsdag 11 augusti 2011

Från väst till tunika?


Efter att ha stickat många Milo väster/tunikor var jag sugen på mer top-down, ett roligt sett att sticka plagg. Tittade runt på Ravelry och hittade "in threes; a baby cardigan". Satte i gång med två nystan Bomullull från Marks & Kattens. Ville ha väst så efter att ha avslutat oket stickade jag i hop resten av plagget runt. Precis lagom längd med två nystan och där den ligger ser den ganska bra ut, men på blev det inte alls bra. Modellen är ganska lös över oket med stora öppningar för ärmarna. Västdelen blev för snäv och det passar inte i hop. Så nu ska jag ta upp och sticka västdelen vidare, lägga upp fler maskor under ärmarna och sedan öka i sidorna samt öka längden. Då blir det mer som en tunika. Tyvärr har garnaffären sommarstängt i 3 veckor...  

I väntan på det har jag börjat på en Versa, en tunika också i bomullull. Och garnkorgen är jo proppfull av halvfärdiga projekt..

3 kommentarer:

MinaMirakel sa...

Vilken underbar tunika!
Jag skulle oxå vilja prova att sticka en sådan.
Köper du mönstet från nätet, eller hur gör du för att få tag i så många fina modeller?
Jag är inte så bra på att sticka, men klarar av att sticka sockar, tror du att jag skulle fixa att sticka en sån fin tunika?/Åsa

mulliga m sa...

Du stickar så ljuvliga saker :)

herksmester sa...

Så fint den ble!
Hvis du vil strikke i et stykke, er det en norsk dame som har laget en oppskrift hun kaller nonstop-trøye, strikkes i et stykke, her er oppskriften i bloggen hennes:

http://ribbestrikk.blogspot.com/2011/07/nonstoptrya.html

En dame som har masse kule strikketing i bloggen sin er denne:
http://retrobabydesign.blogspot.com/